امروز دختر خانمی که روانشناسی میخواند بایستی که کاری مینوشت در باره روانکاوی خودش ، یا دیدگاه اینتر آکشن کومینیشن در خانواده .علت را هم پرفسورمربوطه با این تیتر بر روی معبد یونانی استفاده کرده بود "که خود شناسی به جهان شناسی "راه میبرد -نقل به مضمون
در این رابطه بایستی که شخص به خود تحلیلی میپرداخت وریشه های خود شناسی خود را در رابطه با آنچه که او را ساخته است مبرا میکرد وتجزیه وتحلیل میکرد و فقط هم بدنبال ریشه های طبقاتی و اجتماعی نبوده بلکه یک نوع "شکل یابی "شخصیتی خود بپردازد و با دیدی منتقدانه ونقدانه به خودی خود بپردازدو این را پرفسور مربوطه راهی برای شناخت دیگران راه میبرد، دانسته است. من فکر کردم که ای کاش نیروهای اپوزیسیون ما -حاکمین را که باید از آن کاملا نا امید بود- بایستی به خود شناسی بپردازند و این اولین قدم است برای دگر شناسی ، حاکمیت شناسی و جمهوری اسلامی شناسی وجهان شناسی و برای تغییر .
چگونه میتوان بدون شناخت خود که نزدیکترین شخص به خود میباشد به جهان شناسی پرداخت ومدعی جهان شناسی شد. ودر همین رابطه است که میبنیم که بهمین دلیل عدم شناخت از خود ا ین اپوزیسیون دقیقا به نام "بشردوستانه"و "دمکراسی و حقوق بشر"دست به همان اعمالی میزنند که رژیم در مقابل مخالفان فکری خود با تهمت ها و افتراهای خاص خود وارد میشوند وهر مخالف خود را که با آنها نباشد به "دشمن "حواله میدهند و نسبت میدهند و همچنین از همان متدهای پراگماتیستی و ماکیاولیستی استفاده میکنند چون خود را نشناخته اند و چون را جع به خود فکر نکرده اند به همان روشهایی میپردازند و نا خود آگاه و آگاهانه از همان روشهای رژیم استفاده میکنند.در همین رابطه ست که برای شناخت جهان باید از خود شناختی نقادانه استفاد کرد .ا لبته این هم مورد سو استفاده باصطلاح "گروههای انقلابی "قرار گرفته بود که بدین شکل یعنی مبارزه با صفات "خرده بورژوازی "استفاده شده که دست به تصفیه ها و یا سرکوب درون گروهی بزنند و این خودشناسی را به صورت ابزار سرکوب در آوردند بنام "تشکیلات آهنین "هرگونه انتقادی به حزب و یا سران حزب یا سازمان سیاسی را ریشه در "فردیت"و "اوصاف خرده بورژوازی و بورژوازی "نموده و منتقدین خود را تصفیه فیزیکی و سیاسی وروانی میکرده اند ا ین نوع خود شناسی مکانیکی و تنها درجهت اهداف ونه از درون شخص آزا دانه بلکه در جهت وابزاری برای هدفی استفاده میشده است . پس خود شناسی فرد یک امر آزادانه و برای شناخت بیشتر جهان پیرامون ، جامعه و مکانیزم تحولات میباشد کسی که خود وتحولات تاریخی درون شخصیت خود را نشناسد به سختی میتواند یک شناخت علمی وروانشناسانه و بیطرفانه از جهان پیرامون خود بدست اورد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر