۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

ادعای تازه شورای ملی مقاومت در مورد برنامه اتمی ایران شورای ملی مقاومت خواستار سختگیری بیشتر درباره پرونده هسته‌ای ایران است

به گزارش خبرگزاری رویترز "شورای ملی مقاومت"، از گروه‌های مخالف حکومت ایران، دیروز شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۲ مه) اعلام کرد که ۶۰ محقق و مهندس ایرانی زیر نظر وزارت دفاع این کشور مشغول ساخت تسلیحات هسته‌ای هستند.
در گزارش ۶ صفحه‌ای این گروه که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته، جزئیات ساختار و سلسله مراتب فرماندهی این برنامه به همراه اسامی تعدادی از محققان هسته‌ای ایران نقل شده است.
این خبرگزاری نوشته است که دیپلمات‌ها و تحلیلگران "تردیدی عمیق" نسبت به محتوای گزارش شورای ملی مقاومت ابراز داشته‌اند. 



این گزارش با برآوردهای سرویس‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده و اسرائیل نیز ناسازگار است. مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل می‌گویند که ایران هنوز به جمع‌بندی نهایی برای آغاز فاز نظامی برنامه هسته‌ای خود نرسیده است.

ایران می‌گوید که در فعالیت‌های هسته‌ای تنها در پی برآوردن اهداف صلح‌آمیز، از قبیل تامین انرژی است.

در گزارش شورای ملی مقاومت آمده است که ایران یک ساختار تحقیقاتی "جامع، پیچیده و به شدت مخفیانه‌، به همراه شبکه‌ای برای تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز" ترتیب داده است که از آن برای "ساخت تسلیحات هسته‌ای" استفاده می‌شود.

آنان از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده‌اند که به برنامه هسته‌ای ایران "رسیدگی جدی" بکند.

انتشار گزارش شورای ملی مقاومت در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهان، در بغداد، این تصور را پیش می‌آورد که این سازمان قصد دارد غرب را به برخوردی سختگیرانه‌تر با ایران ترغیب کند.

دیوید آلبرایت، تحلیلگر ارشد امور اطلاعاتی، به رویترز گفته است: "باید به هر چه که آنها [شورای ملی مقاومت] می‌گویند با دیده تردید نگریست".

او می‌افزاید تلاش عمده محققان ایران "دستیابی به توانایی ساخت مواد هسته‌ای با قابلیت انفجار است و یک برنامه منسجم و متمرکز ساخت سلاح هسته‌ای در کار نیست. دشواری اصلی که با آن مواجهند ضعفشان در تولید سریع اورانیوم با غلظت مناسب برای استفاده در تسلیحات هسته‌ای است".

شورای ملی مقاومت، که مقرش در پاریس قرار دارد، از گروه‌های نزدیک به سازمان مجاهدین خلق است که سابقه درگیری مسلحانه با حکومت ایران دارد.

این گروه پیشتر در سال ۲۰۰۲ از فعالیت‌های مخفیانه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در نطنز پرده برداشته بود.

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر