۱۳۹۱ فروردین ۱۷, پنجشنبه

گونتر گراس به سیاست اسرائیل در قبال ایران حمله کرد

گراس با انتقاد از "حمله پیش‌گیرانه" می‌گوید که اسرائیل به عنوان یک "قدرت اتمی صلح جهانی را که خود متزلزل است" به خطر انداخته است
گونتر گراس، بارزترین نویسنده آلمان، از اسرائیل به خاطر اتخاذ "سیاستی جنگ‌افروزانه" علیه ایران انتقاد کرد و در عین حال خود را به دفاع از دولت اسرائیل ملزم دانست.
گراسشعر منثور گونتر گراس روز چهارشنبه (۴ آوریل) در روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" در کنار شماری از نشریات و سایت‌های بین‌المللی مانند روزنامه ایتالیایی "لارپوبلیکا" و "نیویورک تایمز" منتشر شد.
گونتر گراس در نوشته خود با عنوان "آنچه باید گفته شود" بحثی گسترده را درباره حد و مرز دفاع از موجودیت اسرائیل باز کرده است.
گراس نخست از خود انتقاد می‌کند: "چرا مدتها سکوت کردم و از کشوری نام نبردم که سالهاست توان اتمی خود را در خفا گسترش می‌دهد و در برابر هیچ مرجعی حاضر به پاسخگویی نیست؟"
گراس می‌گوید که سالها به این "خفت و دروغ" تن داده، زیرا هرکس این سکوت را بشکند، بی‌درنگ "داغ ضدسامی" بر پیشانی او کوبیده می‌شود.


برنده نوبل ادبی سال ۱۹۹۹ می‌گوید که اکنون قصد دارد دهان باز کند، "زیرا شاید فردا دیر باشد."
گونتر گراس سپس به صراحت از اسرائیل نام می‌برد "زیرا من به کشوری تعلق دارم که به خاطر گذشته تاریکش، به اسرائیل مدیون است و من قصد دارم به تعهد و وفاداری خود به این کشور پایدار بمانم."
گراس با انتقاد از "حمله پیش‌گیرانه" می‌گوید که اسرائیل به عنوان یک "قدرت اتمی صلح جهانی را که خود متزلزل است" به خطر انداخته است.
گراس از این "حق ناروا" انتقاد می‌کند که "ملتی منکوب و استبدادزده (ایران) قرار است بمباران شود، تنها با این حدس و گمان که رهبران آن به دنبال ساختن بمب اتمی هستند." او این را "همدستی در جنایتی می‌داند که غیرقابل بخشش است."
گراس ادامه این سیاست را "ریاکاری غرب" می‌داند و امیدوار است عده بیشتری به وجدان خود گوش کنند و سکوت را بشکنند.
گراس در ادامه شعر منثور خود از فروش یک زیردریایی ساخت آلمان به اسرائیل انتقاد می‌کند:
"یک زیردریایی از سرزمین من
که با کلاهک ویرانگرش
به دقت هدف می‌گیرد مکانی را
که معلوم نیست در آن بمب اتمی باشد"
او در پایان از دولت‌های اسرائیل و ایران می‌خواهد که اجازه دهند تأسیسات اتمی هر دو کشور زیر مراقبت کامل مراجع بین‌المللی قرار گیرد.

واکنش‌ها به شعر گراس

احمدی نژاد
گراس در نوشته اش از احمدی نژاد نامی نمی برد اما به کنایه او را "قهرمان لافزنی" می نامد که نباید تهدیدهایش را جدی گرفت
شعر منثور گراس بلافاصله پس از انتشار، در رسانه‌های جمعی آلمان بازتابی گسترده داشت.
برخی از نشریات و سایت‌های اینترنتی از گراس خرده گرفته‌اند که او "ستیزه‌جویی اسرائیل" را در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران محکوم می کند، اما تلاش‌های خصمانه ایران و "نیات پلید آن علیه قوم یهود" را نادیده می‌گیرد.
گراس در نوشته‌اش از محمود احمدی‌نژاد نامی نمی‌برد، اما به کنایه او را "قهرمان لافزنی" می‌نامد که نباید تهدیدهایش را جدی گرفت.
به نظر روزنامه آلمانی "دی تسایت" حکومت ایران، آن گونه که گونتر گراس در نوشته خود تصور کرده است، مظلوم و بی‌آزار نیست، بلکه "دیکتاتوری مخوفی است که دست آن به خون هزاران ایرانی آلوده" است.
تقریبا تمام رسانه‌ها به گذشته گونتر گراس اشاره کرده‌اند. گراس در رمان اتوبیوگرافیک "پوست کندن پیاز" که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، از تجربه‌ای تاریک در گذشته خود سخن گفته است.
او در کتاب یاد شده فاش کرده است که در ۱۷ سالگی به یک یگان ویژه جوانان هیتلری تعلق داشته است. در آن زمان از گراس برای سالهای طولانی سکوت درباره گذشته تاریک خود انتقاد شد.
گونتر گراس که به زودی ۸۵ ساله می‌شود، برای بسیاری از روشنفکران آلمان نماد "وجدان ملت" است. او با این که به "حزب سوسیال دموکرات آلمان" گرایش دارد، همواره بدون توجه به ملاحظات حزبی و سیاسی، با جسارت دیدگاه خود را بیان کرده است.
گونتر گراس در بسیاری از آثار خود، از جمله در رمان "طبل حلبی" اختناق رژیم نازی و سیاست نابودی یهودیان (هولوکاست) را با تصاویری زنده و مؤثر ترسیم کرده است.
بیشتر آثار ادبی گونتر گراس به زبان‌های دیگر، از جمه به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
گونتر گراس در آلمان علاوه بر نویسندگی، به عنوان نقاش و طراح و پیکرتراشی زبردست شناخته می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر