۱۳۹۰ بهمن ۲۰, پنجشنبه

یکی از مخالفین سوریه :" احتمال حضور سربازان قطری و بریتانیایی در سوریه

صدای روسیه :وزارت امور خارجه روسیه نسبت به اخبار مطبوعات در خصوص سوریه و حوادث این کشور و همچنین برنامه های بریتانیا اظهار نگرانی کرد. این اطلاعات دایما بررسی می شوند. به اعتقاد الکساندر لوکاشویچ نماینده وزارت امور خارجه روسیه این مساله جنبه نگران کننده دارد. پیشتر، روز پنج شنبه کانال خبری اسراییل «دبکا» به نقل از منابع تجسسی و اطلاعاتی این کشور خبر داد که در سوریه نظامیان قطری و بریتانیایی حضور دارند
.
طبق اطلاعات این آژانس خبری، سربازان مذکور در میان نیروهای ویژه ارتش کشور قطر و بریتانیا هستند. این افراد به جمع آوری اطلاعات پرداخته و به نظامیانی که در شهر حمص حضور دارند، می می کنند. به گزارش منابع خبری، سربازان یاد شده به صورت غیر مستقیم در برنامه های نظامی حضور دارند. وظیفه این گروه در حال بررسی تاکتیک ها بوده و به پخش سلاح میان شورشیان مشغول هستند.
اگر خبرها مستند باشند، عملیات ویژه کشورهای بریتانیا و قطر را می توان به اشکال مختلف تفسیر کرد. با این حال، ولادیمیر ایسایف کارشناس انستیتوی شرق شناسی می گوید که چنین برنامه ای تجاوز به خاک یک کشور می باشد.  وی همچنین ادامه می دهد: «اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، نام آن را تنها می توان دخالت خارجی در امور یک کشور نامید که عواقب زیادی به دنبال دارد. سوریه می تواند به هر که بخواهد و هر کس که بخواهد برای کمک های نظامی مراجعه کند. همچنین این کشور می تواند از ابزارهای مختلف استفاده کند تا متجاوزین خارجی را منهدم کرده و یا دستگیر کنند تا سندی برای تجاوز به تمامیت ارضی کشور ارایه دهند. در چنین شرایطی چیزی نمی تواند در مقابل جامعه جهانی بایستد.
به هر صورت، حضور نیروهای ویژه خارجی در سوریه مساله جدیدی نیست. الکساندر اترمان سیاست مدار اسراییلی با اطمینان این مساله را بیان می کند. به گفته وی، بازرسان اززمانی که شورشیان و شبه نظامیان بخشی از کشوررا گرفته اند تا کنون در حدود شش ماه فعال بوده اند. این کارشناس با اطمینان می گوید که صحبت فقط ازسربازان قطری یا بریتانیایی نیست. وی در ادامه می گوید:
این یک واقعیت کلی است. من در مورد سربازان قطری نمی دانم، اما سربازان بریتانیایی، اسراییلی، امریکایی  و فرانسوی می دانم. مساله دیگر این است که این گروه می خواهند از نظر نظامی بر مسایل تاثیر بگذارند. بدین ترتیب، یک کشور در حال حاضر، مایل به دخالت نظامی سایرین نیست. اما این بدین معنا نیست که پس از دو هفته تصمیم دیگری اتخاذ نخواهد شد.
جالب اینجاست که در آستانه عملیات در لیبی اطلاعاتی در رابطه با سربازان بریتانیایی و قطر منتشر شد. این اطلاعات عملا با فراخوان سفیرها از طرابلس همزمان شد. زمانی که شورشیان طرابلس را به محاصره خود درآوردند، همان نیروهای ویژه به روشنی رهبری گروه های مجزا را به عهده گرفته و حتی به خود اجازه تصویربرداری می دادند.  بسیاری از کارشناسان می گویند که توسعه حوادث در سوریه تکرار سناریوی لیبی است. اخرین اقدامات لیگ عربی تایید کننده این مطلب است. در لیگ اظهار داشتند که طی هفته آینده می توانند مساله به رسمیت شناختن مخالفین اسد را نیز حل کنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر