۱۳۹۰ بهمن ۲۰, پنجشنبه

گوشت 40 هزار تومان هم شد/حذف برخى مواد پروتئينى از سفره ايرانيان


انتخاب : شرق: قيمت گوشت قرمز اين روزها سر به فلك كشيده است و تهيه يك كيلو گرم راسته گوسفندى در شمال شهر تهران به 40هزار تومان هم مى رسد. گوشتى كه قرار بود قيمت آن در بدترين حالت زير 15هزار تومان باشد، امروز با شايعه كمبود، سير سعودى قيمت خود را آغاز كرده است.

وعده دولتى ها نيز براى تنظيم بازار و عرضه گوشت با قيمت تعادلى نيز چاره ساز نبوده و به نظر مى رسد مسوولان قصد دارند جو روانى ايجادشده به واسطه بروز قحطى در چند ماه آينده را با شايعه توزيع روزانه 50 هزار تن گوشت قرمز در كشور كنترل كنند. به همين منظور كمك گرفتن از خبرگزارى ها و خبرنگاران نزديك به دستگاه هاى متولى تنظيم بازار در اولويت قرار گرفته و بر اساس اعلام يكى از خبرگزارى ها توزيع روزانه 50 هزار تن گوشت در دستور كار قرار گرفته است.

بر اساس اين گزارش افزايش قيمت دلار و مقرون به صرفه نبودن واردات براى واردكنندگان احتمال كمبود كالادر ماه هاى آينده را قوت بخشيده است. اين در حالى بود كه نوساناتى نيز در قيمت برخى اقلام از جمله لبنيات، مشاهده مى شد اما همين نگرانى از بابت كمبود كالادر ماه هاى آينده، به تدريج به كوچه پس كوچه هاى بازار و خانه هاى مردم سرايت كرد و موجى از تقاضا را به سمت بازار فرستاد. بازار گوشت نيز يكى از همين بازارها بود كه به دليل افزايش تقاضا، با برخى نوسانات مواجه شد و قيمت هر كيلوگرم گوشت در تهران به بيش از 40 هزار تومان هم رسيد. اين اتفاق به تنهايى كافى بود تا مسوولان دولتى اعلام كنند كه عرضه گوشت قرمز گرم و منجمد در بازار آغاز خواهد شد و اين گوشت ها قيمت تعادلى خواهند داشت. صدراله دولت در گفت وگو با «مهر» در اين رابطه گفت: ستاد تنظيم بازار دو تصميم مهم را در مورد گوشت اتخاذ كرده است كه بر اساس آن، صادرات دام زنده از كشور ممنوع شد.

رييس ستاد تنظيم بازار مواد پروتئينى افزود: از اواخر هفته گذشته، عرضه گسترده گوشت قرمز به قيمت تعادلى در بازار آغاز شده و البته شواهد حكايت از آن دارد كه كمبودى در زمينه گوشت قرمز در بازار وجود ندارد، اما به دلايل مختلف قيمت در هفته هاى گذشته افزايش يافته بود. وى تصريح كرد: بر اين اساس، اولين بخش از گوشت قرمز ذخيره سازى شده در سردخانه ها روانه بازار خواهد شد كه بر اساس تصميمات اتخاذشده، قيمت عمده فروشى گوشت گاو منجمد هشت هزار و 400تومان و قيمت هر كيلو گوشت به اصطلاح سه قطعه در خرده فروشى ها و مراكز توزيع، هشت هزار و 800 تومان است. اين در حالى است كه گشتى در شهر و مراجعه به فروشندگان اقلام پروتئينى نشان دهنده وجود افزايش قيمت ها و بى تاثير بودن وعده هاى داده شده در كاهش قيمت گوشت است.

در همين رابطه يكى از فروشندگان مواد پروتئينى به «مهر» گفته است: چند روز در هفته گذشته، تقاضاى بسيارى براى خريدهاى عمده از سوى مردم مطرح مى شد كه همين امر شايد باعث بالارفتن قيمت شده باشد، چرا كه مردم خريدهاى عيد خود را زودتر از موعد هر سال به نظر مى رسد شروع كرده باشند. يكى ديگر از قصابان كه واحد صنفى نسبتا بزرگى در سطح شهر دارد، به «مهر» مى گويد: نوسانات نرخ ارز و بالارفتن قيمت سكه باعث شده بود حتى برخى كشتارگاه ها نيز به كندى كشتار انجام دهند و به بهانه اينكه بتوانند در روزهاى آينده كه اوج تقاضاى مردم براى تامين اقلام پروتئينى در ايام پايانى سال است، گران تر بفروشند، همين امر البته به قصابان نيز سرايت كرد و آنها نتوانستند به ميزان لازم گوشت مورد نياز واحد خود را تامين كنند.

وى مى افزايد: مردم هم شنيده بودند كه قرار است قحطى بيايد و بنابراين به بازار مراجعه مى كردند و البته فروش ما نيز رونق گرفته بود، اما تلاش شد به دليل اينكه اعتبار خود را ميان مردم از دست ندهيم، به ميزان معقولى افزايش قيمت دهيم. يكى ديگر از فروشندگان مواد پروتئينى مى گويد: قيمت گوشت قرمز بالارفته است، اما بيشتر هيجانات ناشى از خريد است كه تقاضا را بر هم مى زند. اضطراب حاكم بر بازار و افزايش قيمت ها واقعيتى است كه اين هواى دخل و خرج اين روزهاى مردم را ابرى كرده است و بسيارى از مردم براى آفتابى شدن آن به فكر حذف گوشت و برخى ديگر از مواد پروتئينى از سبد غذايى خود هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر