۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

ارتش ترکیه مردم خود را بمباران میکند :اشپیگل


تظاهرات و حکومت نظامی در منطقه کرد ترکیه پس از کشته شدن سی وپنج نوجوان وکودک
عکسها ناراحت کننده میباشند. یک سف از جسدها ، همگی در فرش و دستمال بسته شده ، ودر کنار انها مردان وزنان قرا ردارند ، در مجموع سی وپنج نفر که در نزد کشته شدگان تنها پاهایشان قابل دیدن است که در کفش های کهنه ، چه تصاویری که خبرگزاری محلی یوکوسکوا در ا ینترنت قرار داده است . صورت کشته شدگان قابل دین نیست . کشته شدگان بین پانزده تا بیست ساله بوده اند.
آنها قربانی حملات هوایی ارتش ترکیه شدند که در چهارشنبه شب بین ساعت بیست ودو تا بیست وسه رخ داده است. بنا به گفته فرماندهی ارتش ترکیه هواپیماهای بی سرنشین از فعالیت هایی را بوسیله دوربین های گرما سنج در چهارچوب حرکت یک گروه بزرگ را گزارش کردند که کسانی بوده اند که از عراق به مرز ترکیه وارد میشده اند . چهار اف اشانزده جنگی از فرودگاه دیارباکیر حرکت کرده و این گروه را بمباران نمودند



.
اطلاعیه رسمی :این محدوده یکی از مهم ترین مراکز ترانسپورت برای چریکهای کرد میباشد، که از پایگاههای خود از شمال عراق اغلب مهمات برای جنگجوها میاورند. برای همین این این فرض شده بود که یک تمرکز پ ک ک باشد. این را البته در ارتش کاملا اطمینان نداشتند ، چرا که ا فسران در مقابل روزنامه زمان گفته شده بود که نمیشد که "دقیق گفت که پ ک ک ویا قاچاقچی میباشند".
قاچاقچیان جوان تنها سوخت دیزل ارزاان به عراق میاوردند- اما دقیقا این حدس دوم درست بوده است وا ین ها قاچاقچیان غیر مسلح بوده اند که در سنین نوجوانی بوده اند. سروات انچو که تنها از چند بازمانده این بمباران است به خبرگزاری اینرتنتی "اینترنت خبر" داستان خود را میگوید: انها در چهارشنبه شب دیروقت با یکدیگر از سه دهکده در مرز حرکت کرده تا از عراق دیزل ارزان به ترکیه بیاوریم . در نیمه های شب این گروه میخواسته اند دوباره به خانه باز گردند که بمباران شدند"تمامی خویشاوندان و دوستان من جان خود را از دست دا دند"درواقع هم اکثر کشته شدگان نیز دارای یک فامیل مشترک میباشند ، آنها همه از منطقه کردنشین انچو کلان . و این دوباره نشان میدهد که این اکسیون تنها یک قاچاق بوده است . نماینده کرد از حزب بی دی پی ارتش را متهم حد اقل به سهل انگاری بزرگ متهم میکند "ارتش دقیقا میداند که دهکده های مرزی اکثر از قاچاق زندگی میگذرانند ، برای همین بایستی میدانستند که این ها غیر نظامی میباشند".
مردم  و سیاستمداران کرد خشمگین میباشند
رئیس حزب بی دی پی صلاح الدین دمیرتاس ارتش را متهم کرد که "کشتار "در مرزها کرده است . او میخواهد این را بدست اورد که در منطقه کردنشین ترکیه سه روز عزای اعلام شود.سیاستمداران کرد و مردم منطقه  کاملا خشمگین میباشند. زمانی که در روز پنجشنبه سربازان ظاهر شدند که کشته شدگان را برای کالبد شکافی به دیارباکیر ببرند ، به درگیری کشیده شد. ساکنین دهکده از این کار امتناع نمودند که بچه های خود را به ارتش تحویل دهند. و فرماندار سیرناک این را طوری انجام داد که کالبد شکافی در محل انجام گیرد.
این حادثه باعث تظاهرات  اعترای در دیارباکیر و یوکسکوا و سمدینی شد. مردم کرد عصبانی وخشمگین وتمامی منطقه در یک بحران بزرگ فرو رفته است از زمانی که پ ک ک در تابستان اتش بس خود را لغو کرده است و حملات مختلفی به ایستگاههای پلیس و ارتش داشته است ، ارتش حضور واحدهای خود در منطقه کرد نشین را بطور شدیدی افزایش داده است . و عملا در مناطق کردی حکومت نظامی حاکم است. بطور ممتد کسانی به عنوان سمپات پ ک ک دستگیر میشوند و در کوهستان ها نیز علی رغم وجود زمستان هرروز حملاتی را به پیش میبرد. نیروهای ویژه با هلی کوپتر به مکانهای غیر قابل عبور برده میشوند و از انجا به شکار جنگجویان پ ک ک پرداخته میشود، که در فصل زمستان عقب نشینی کرده اند. مرزها با عراق عملا دوباره منطقه جنگی است . و برای یک راه حل سیاسی این طور به نظر میاید که ترکیه همچنان دور باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر