۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

کمپ اشرف منحل میشود،اینگا روگ ، بغداد

 بیست وهشتم دسامبر، کومنت ، تاگس سایتونگ

نمایندگان سازمان ملل در بغداد و دولت عراق  توافق نمودند که هزاران ایرانی مخالف جابجا شوند. بدین شکل این خطر به نظر میاید که بر طرف شده باشد که نیروهای امنیتی عراق کمپ مجاهدین خلق در نزدیکی مرز شمالی بغداد را با خشونت منحل کنند. دولت به ایرانیها یک موعد تا سی ویکم دسامبر برای ترک این مکان داده بود


.
تقریبا سه هزار وچهارصد نفر از کمپ اشرف بایستی که بطور موقت به کمپ لیبرتی یک پایگاه سابق نیروهای ا مریکایی در فرودگاه بغداد برده شوند. بنا به این توافقنامه بایستی که کمیسیار سازمان ملل برای پناهندگان سریعا یک تیم ارسال داشته تا برای جابجایی ایرانیها به یک مکان  ثالث را مورد بررسی قرار دهند. بنا به اطلاعات تااگس سایتونگ تمامی ساکنین اشرف چنین تقاضایی را نموده ند
اما  آمادگی غرب برای  پذیرش مجاهدین خلق بسیار کم است.  مامور وِیژه سازمان ملل در بغداد مارتین کوبلر به کشورهای عضو سازمان ملل فراخوان  دا ده است که به این ایرانیها پناه بدهند . سازمان ملل زمان زیادی ندارد. هرچند که رئیس دولت عراق یک تمدید زمان را اعلام کرد ، اما زمان دا ده شده جدید نیز تا اوریل سال دوهزار و دوازده میباشد. همزمان مالکی گفت که چهارصد تا هشتصد تن از ایرانیها تا پایان سال جا بجا میشوند.
کمپ لیبرتی بایستی برای پذیرش ایرانیها درا بتدا آ ماده شود. دراین رابطه تاکنون ساکنین اشرف جابجایی خود را تایید نکرده اند . این بایستی  داوطلبانه باشد این را کوبلر گفت. بر این پروسه سازمان ملل نظارت  بیست وچهار ساعته خواهد داشت. علاوه بر نمایندگان سازمان ملل همچنین وزارت حقوق بشر عراق بطور مرتب دیدار هایی را اعلام خواهد کرد. مشگل اصلی در واقع در پیاده کردن طرح است.
بی اعتمادی عمیق
برای حفاظت مجاهدین خلق نیروهای امنیتی عراق مسئول میباشند. تنها دولت عراق مسئول ایرانیها میباشد. این را کوبلر میگوید. در بین مخالفین رژیم ایران و عراقیها ظن وبی اعتمادی عمیقی  وجود دارد. مجاهدین خلق که ریشه انها به دهه های شصت میرسد بعد از انقلاب در ایران مدت کوتاهی با قدرت مداران جدید به مخالفت برخاستند و در اواسط دهه هشتاد دیکتاتور عراق صدام به آنها پناهندگی و سلاح داد. ایرانیها در جبهه صدام در جنگ علیه ایران شرکت کردند ، در حا لیکه بخشی از دولتی های امروزی عراق در طرف  ایرانی بودند.
بعلاوه هم شیعیان و هم کردها مجاهدین خلق را متهم میکنند که در جنایات صدام شرکت داشته اند. مدرکی در این مورد وجود ندارد. این گروه که به گفته اعضای سابق ان مانند گروههای سکت عمل میکند ، به عنوان یک گروه تروریستی در عراق شناخته شده است.
بعد از لشگرکشی امریکا در سال دوهزار وسه به عر اق ایرانیها سلاحهای خود را زمین گذاشتندو در مقابل ان حفاظت از طرف آمریکایی را  بدست ا وردند. از زمانی که آمریکاییها در سال دوهزار ونه به عراقیها تحویل دا دند ، به برخوردهای خشونت امیز انجامیده است که دوبار بوده است. دراین رابطه نیروهای امنیتی عراقی چهل و پنج تن از ایرانیها را کشتند. در روز یکشنبه دو خمپاره به این کمپ شلیک شد. هیلاری کلینتون مجاهدین خلق را به همکاری با سازمان ملل فرا خوند . کوبلر نماینده سازمان ملل هردو طرف را به فرا خواند که بر بی اعتمادی های متقابل غلبه کنند.
گزارش و ترجمه :ن. هدایت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر